دوازده شاگرد عیسی
نوشته شده توسط : reza ranjbar

انجیل متی  فصل  ۱۰    (ترجمه تفسیری)

  دوازده شاگرد عیسی  

  ۱ آنگاه عیسی دوازده شاگرد خود را نزد خود فرا خواند و به ایشان قدرت داد تا ارواح ناپاک را بیرون کنند و هر نوع بیماری و مرض را شفا دهند.   ۲ این است نامهای آن دوازده شاگرد: شمعون (معروف به پطرس)، اَندریاس (برادر پطرس)، یعقوب (پسر زبدی)، یوحنا (برادر یعقوب)،   ۳ فیلیپ، برتولما، توما، متی (باجگیر معروف)، یعقوب (پسر حلفی)، تِدی،   ۴ شمعون (عضو حزب «فدائیان») و یهودا اِسخریوطی (کسی که در آخر به عیسی خیانت کرد).   ۵ عیسی ایشان را به ماموریت فرستاده، چنین گفت: «نزد غیر یهودیان و سامریان نروید،   ۶ بلکه فقط نزد قوم اسرائیل که گوسفندان گمشده خدا هستند، بروید.

  ۷ بروید و به ایشان خبر دهید که خداوند ملکوت خود را برقرار می‌سازد.   ۸ بیماران را شفا دهید، مرده‌ها را زنده کنید، جذامی‌ها را شفا دهید، و ارواح ناپاک را از وجود مردم بیرون کنید. مفت گرفته‌اید، مفت هم بدهید.   ۹ پول با خود بر ندارید،   ۱۰ حتی کوله‌بار و کفش و لباس اضافی و چوب دستی نیز با خود نبرید. زیرا مردمی که به کمکشان می‌شتابید، خوراک و پوشاک شما را فراهم خواهند ساخت.   ۱۱ وقتی وارد شهر یا دهی می‌شوید، سراغ ‌آدم خداشناسی را بگیرید، و تا روزی که ‌آنجا هستید، در خانه او بمانید.   ۱۲ وقتی وارد خانه‌ای می‌شوید، سلام گویید.   ۱۳ اگر ‌آن خانواده شایسته باشد، برکت سلام شما بر ‌آن خانه قرار خواهد گرفت؛ اگر نباشد، برکت به خودتان باز خواهد گشت.  

۱۴ اگر اهل خانه‌ای یا شهری شما را راه ندادند، و یا به سخنانتان گوش ندادند، گرد و خاک ‌آنجا را نیز به هنگام بازگشت، از پایهایتان بتکانید.   ۱۵ مطمئن باشید که در روز قیامت، وضع مردم فاسد سدوم و عموره خیلی بهتر از وضع آنان خواهد بود.   ۱۶ من شما را همچون گوسفندان به میان گرگان می‌فرستم. پس مثل مار، هوشیار باشید و مثل کبوتر، بی آزار.   ۱۷ ولی مواظب باشید، زیرا مردم شما را گرفته، به محاکمه خواهند کشید و حتی در عبادتگاه‌ها شما را شلاق خواهند زد.   ۱۸ بلی، شما را بخاطر من، پیش فرماندهان و پادشاهان خواهند برد تا از شما بازجویی کنند. و این برای شما فرصتی خواهد بود تا درباره من با آنان سخن گویید و ایشان را اگاه سازید.   ۱۹ وقتی شما را می‌گیرند، نگران نباشید که موقع بازجویی چه بگویید، چون کلمات مناسب بموقع به شما عطا خواهد شد   ۲۰ زیرا این شما نیستید که سخن می‌گویید، بلکه روح پدر آسمانی شماست که بوسیله شما سخن خواهد گفت.   ۲۱ برادر، برادر خود را و پدر، فرزندش را تسلیم مرگ خواهد کرد.

فرزندان بر ضد والدین برخاسته، ایشان را خواهند کشت   ۲۲ همه بخاطر من از شما متنفر خواهند شد. ولی از میان شما کسانی نجات خواهند یافت که تا به ‌آخر زحمات را تحمل کنند.   ۲۳ هرگاه شما را در شهری اذیت کنند، به شهر دیگر فرار کنید. قبل از اینکه بتوانید به تمام شهرهای اسرائیل بروید، من خواهم آمد.   ۲۴ شاگرد از استاد خود والاتر نیست، و نه نوکر از اربابش.   ۲۵ شاگرد در سرنوشت استاد خود شریک است و نوکر نیز در سرنوشت اربابش. اگر مرا که سرپرست خانه هستم شیطان بگویند، چقدر بیشتر شما را شیطان خطاب خواهند کرد.   ۲۶ ولی از آنان که شما را تهدید می‌کنند نترسید، زیرا وقت آن خواهد رسید که هر حقیقتی آشکار گردد؛ توطئه‌های مخفی آنان نیز برای همه آشکار خواهد شد.   ۲۷ سخنانی که اکنون در تاریکی به شما می‌گویم، آنها را در روز روشن به همه اعلام کنید؛ و هر چه در گوش شما می‌گویم، از بامها فریاد کنید.   ۲۸ نترسید از کسانی که می‌توانند فقط بدن شما را بکشند ولی نمی‌توانند به روحتان صدمه‌ای بزنند. از خدا بترسید که قادر است هم بدن و هم روح شما را در جهنم هلاک کند.   ۲۹ قیمت دو گنجشک چقدر است؟ خیلی ناچیز. ولی حتی یک گنجشک نیز بدون اطلاع پدر آسمانی شما بر زمین نمی‌افتد.   ۳۰ تمام موهای سر شما نیز حساب شده است.  

۳۱ پس نگران نباشید. در نظر خدا شما خیلی بیشتر از گنجشکهای دنیا ارزش دارید.   ۳۲ اگر کسی نزد مردم اعتراف کند که به من ایمان دارد، من نیز از او نزد پدر آسمانی خود تعریف خواهم نمود.   ۳۳ ولی اگر کسی پیش مردم مرا رد کند، من هم نزد پدر آسمانی خود، او را رد خواهم نمود.   ۳۴ گمان مبرید که آمده‌ام صلح و آرامش را بر زمین برقرار سازم. نه، من آمده‌ام تا شمشیر را برقرار نمایم.   ۳۵ من آمده‌ام تا پسر را از پدر جدا کنم، دختر را از مادر، و عروس را از مادر شوهر.   ۳۶ بطوریکه دشمنان هر کس، اهل خانه خود او خواهند بود.   ۳۷ اگر پدر و مادر خود را بیش از من دوست بدارید، لایق من نیستید؛ و اگر پسر و دختر خود را بیش از من دوست بدارید، لایق من نیستید.  

۳۸ اگر نخواهید صلیب خود را بردارید و از من پیروی کنید، لایق من نمی‌باشید.   ۳۹ اگر بخواهید جان خود را حفظ کنید، آن را از دست خواهید داد؛ ولی اگر جانتان را بخاطر من از دست بدهید، آن را دوباره بدست خواهید آورد.   ۴۰ هر که شما را بپذیرد، مرا پذیرفته است؛ و کسی که مرا پذیرفته در واقع خدایی را که مرا فرستاده، پذیرفته است.   ۴۱ هر که پیامبری را بعنوان پیامبر قبول داشته باشد، خود نیز پاداش یک پیامبر را خواهد گرفت و هر که شخص صالحی را بخاطر صالح بودنش بپذیرد، پاداش یک ‌آدم صالح را خواهد گرفت.   ۴۲ و اگر کسی به یکی از کوچکترین شاگردان من، بخاطر اینکه شاگرد من است، حتی یک لیوان آب خنک بدهد، او برای این کارش پاداش خواهد یافت





:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 فروردين 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: